Werkzaamheden NedTrain onderhoudslocatie Watergraafsmeer

Verstevigen bestaande halconstructie

Uit een constructieve check is gebleken dat de bestaande hal met betrekking tot de opzet voor het onderhoud van de Intercity Nieuwe Generatie treinen (afgekort ICNG) niet voldoende sterk was. In opdracht van NedTrain heeft Broeze de dakspanten dan ook mogen verstevigen door middel van het aanbrengen van 248 stuks (M42 en M30) drukschoren voorzien van stalen consoles variërend van 40 tot 95 Kg per stuk welke in 4 weken tijd zijn gemonteerd.

In samenwerking met VolkerRail, Pilz en LiftingPlus heeft Broeze de opdracht gekregen om de onderhoudslocatie Watergraafsmeer geschikt te maken voor de ICNG treinen van de NS.

Bekijk de video helemaal onderaan dit bericht.

Voor Broeze betrof het de volgende werkzaamheden

  • Ontwerp, productie en montage van 37 klapmechanismen t.b.v. de bovenleiding
  • Productie en montage van tweemaal over 225 meter kraanbaan

Een door Broeze, VolkerRail en Pilz ontworpen uniek systeem zorgt ervoor dat de bovenleiding ten tijde van onderhoud naar boven toe weggeklapt kan worden. Het wegklappen van de bovenleiding is noodzakelijk om de bovenloopkraan uit te laten schuiven voor werkzaamheden bovenop de trein.

Aangezien het hier om een niet eerder toegepast systeem voor bovenleidingen gaat, hebben wij op voorspaak van NedTrain een testopstelling gebouwd. Met succes is een stand-tijd van ±30 jaar gesimuleerd. Op basis van deze test is er een akkoord gegeven voor de verdere productie.

Beide onderdelen zijn door onze monteurs in 5 weken tijd gemonteerd!

Bekijk hier de video van het systeem